یکی از مزایای وجود رگولاتوری این است که زمینه حضور و مداخله حداکثری مشترکین را تامین
و صرف نظر از کارکرد نظارتی این سازمان که موجب اریه کالا و خدمات با کیفیت و بهای
مناسب می گردد، از بروز شکاف میان مشترکین و حقوق آنان دراین حوزه جلوگیری می نماید.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (www.cra.ir)
می تواند با اتخاذ تدابیر مناسب، از موضع حاکمیت وارد عمل شده و حقوق مشترکین را تامین
نماید.
بر این اساس مقررات مربوطه تحت عنوان مقررات روابط دارنده ی پروانه با مشترکین در ارایه
خدمات شبکه ی انتقال داده ها تدوین شده و در پروانه لحاظ گردیده است :
روابط با مشترکین :
۱- مشخصات و نرخ خدمات باید به نحو مناسب و کامل، بطور رایگان به اطلاع متقاضیان و
مشترکین رسانده شود.
۲- مکانی مناسب برای پاسخگویی به مشترکین و متقاضیان با آدرس دقیق و ساعت فعالیت معین
به اطلاع آنان برسد .
۳- دارنده ی پروانه فقط خدماتی را می تواند ارائه و اعلام نماید که در شرایط دارنده
ی پروانه و ضمائم آن قید شده است .
۴- خدمات قابل ارائه دارنده پروانه منحصر به محدوده جغرافیایی مقید در پروانه می باشد
.
۵- دارنده ی پروانه ملزم به اعلام زمان شروع و مدت ثبت نام، چگونگی دریافت وجه، نحوه
ی دریافت مدارک، زمان برقراری خدمات و دیگر موارد مقتضی به روش مناسب برای اطلاع استفاده
کنندگان است.
۶- در صورت اختلاف بین دارنده پروانه و مشترکین و متقاضیان یا در صورتی که هر یک از
طرفین به تعهدات خود عمل ننمایند، در مرحله ی اول از طریق مذاکره بین طرفین نسبت به
رفع اختلاف اقدام خواهند نمود و در صورت عدم توافق، مرجع رسیدگی طبق شرط اعلام شده
در شرایط پروانه عمل می گردد.
۷- در صورتی که مشترک به کلیه تعهدات خود عمل نماید، دارنده پروانه ملزم به استمرار
خدمات می باشد .
۸- دارنده ی پروانه موظف است خرابی های ارتباط مشترکین را ظرف مدت اعلام شده رفع نماید
.
۹- برای ارائه خدمات باید بین دارندگان پروانه و متقاضی قراردادی منعقد گردد که علاوه
بر موارد مورد نیاز قرارداد، نوع خدمات قابل ارائه، زمان برقراری خدمات شیوه دریافت
وجه، نحوه ی حل اختلاف و نحوه پرداخت جریمه در صورت قطع خدمات بیش از مدت زمان مجاز
در متن قرارداد آورده شود .
۱۰- درخواست خدمات از سوی متقاضی به هر تعداد بلامانع می باشد .
۱۱-ارائه خدمات در محدوده امکانات فنی هر مرکز، با رعایت حق تقدم نوبت متقاضی انجام
می گردد .
تبصره: دارنده ی پروانه مکلف است مساعی لازم را در جهت ایجاد امکانات فنی برای اجابت
تقاضای متقاضیان بعمل آورد.
۱۲-قطع موقت خدمات با تکمیل فرم تقاضای قطع توسط مشترک و یا وکیل قانونی وی و یا استفاده
کننده (با ارائه مدارک مندرج در دستورالعمل اجرائی) و یا هر یک از وراث پس از تسویه
حساب آبونمان و دیون معوقه با اخذ تعهد از استفاده کننده و یا از ورثه مبنی بر پاسخگویی
به مدعی انجام می پذیرد .
۱۳- ارائه مجدد خدمات با تقاضای کتبی صاحب امتیاز یا وکیل قانونی وی با استناد اسناد
معتبر با ارائه برگ تسویه حساب آبونمان و سایر دیون خدمات انجام می پذیرد.